کد مطلب:43055
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:38
تفسير فرازهاي دهم تا چهاردهم خطبه بيست و نهم كه در آن امام علي گلايههاي خود را از مردم در سستي در مسير حقيقت بيان ميكند، چيست؟
«اَعاليلُ بِاَضاليلَ. وَ سَأَلتُموُني التَطويلَ دِفاعِ ذيِ الدَينِ المَطولِ. لا يُمنَعُ الضَيمَ الذَليلُ و َلا يُدرَكُ الحَقُ اِلا بِالجِدِ» [با سخنان گمراه كننده عذر ميتراشيد. از من خواستيد جنگ را بتأخير بياندازم، چونان بدهكاري كه از طلبكار خود تمديد بخواهد. انسان ذليل و خوار از ورود ستم به خود جلو نميگيرد. حق بدون جديت قابل وصول نيست].
اينقدر خود را فريب ندهيد، دين جان خود را بتأخير نياندازيد، حق شوخي ناپذير است.
شما با تلقين و تجسيم هاي دروغين خود را گمراه ميسازيد. بهانه ميآ وريد، با حق و حقيقت از در شوخي و « باري بهر جهت» در نياييد. كسي كه خود را بفريبد، كسي كه با جدي ترين واقعيت زندگي كه حق است، شوخي كند، بطور قطع جان خود را گم كرده است، هيچ كسي جز خود انسان نميتواند جان گمشده خود را پيدا كند، رهبران راستين فقط چراغي فرا راه گم كردگان جان ميگيرند، اما راه رفتن و نگريستن و جستجو وظيفه خود انسان است. هيچ ميدانيد كه هر بار كه در برابر حـق و حقيقت به علـت تراشـي و عذر آوري مي پردازيد، از جان خود دورتر ميشويد؟ وقتي كه آدمي به فرار از جان خود اصرار ميورزد، رهبر دلسوز چه كاري ميتواند انجام دهد؟! ميگوئيد: ريشه كردن ظلم و فساد و منبع آن كه طاغوت شام است به تأخير بيندازم! آخر در معناي اين پيشنهاد فكر ميكنيد كه چه ميگوئيد و چه ميخواهيد؟! شما با ايـن خواست نابـكارانه، ميگوئيد: ما عـزت و شرافـت و استقـلال و حركت به كمـال در مجراي « حيات معقول » را نميخواهيم! انسان شدن ما را بتاخير بينداز! حيات معقول انساني را به تأخير بينداز! براي درآوردن چنگالهاي درنده طاغوت شام از جگر بينوايان، مهلت بده و شتاب مكن! اي نابخردان سست عنصر، مهلت براي جگري كه در چنگال درنده در حال متلاشي شدن است چه معنا ميدهد؟! آن كس كه به ذلت تن در داده و خود را تسليم انواع ستم ها و تجاوزها نموده است، چگونه ميتواند در صدد رفع ظلم از ديگران برآيد. از روي حقيقت بشما ميگويم: حق يك واقعيت شوخي ناپذير است كه جز با جديت حياتي نميتوان آن را دريافت، چنانكه خود حيات واقعيتي است كه اگر حقيقتش درك نشود، نميتوان ادعاي برخورداري از آن نمود.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 6
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.